zaterdag 10 december 2011

Ben jij anders?

Kinderen met ADHD of een contactstoornis krijgen vaak te horen dat ze druk zijn of raar doen. Dit boekje is speciaal voor hen geschreven. In 'Ben jij anders?' wordt uitgelegd wat er met hen aan de hand is. Welke problemen zijn daardoor kunnen tegenkomen en hoe zij hiermee om kunnen leren gaan.

Ook geeft het boek opdrachten en richtlijnen voor hun (groeps)opvoeders. 'Ben jij anders?' geeft handvaten voor een betere omgang tussen opvoeder en kind. Voor opvoeders wordt het gemakkelijker om naast hun kind te gaan staan, terwijl het voor kinderen gemakkelijker wordt om steun van volwassenen te accepteren.

Ben jij anders? - is de startvraag van dit eenvoudige voorlichtingsboek over ADHD en ASS en het mooie is dat deze vraag rechtsreeks aan de jonge lezer wordt gesteld: de lezer (die 'anders' is) wordt vanaf het begin serieus genomen.

Op dezelfde manier komen beide thema's aan de orde: een inleiding waarin kenmerken en mogelijke remedie beschreven worden. Vervolgens wordt ieder kenmerk uitgewerkt: beknopte theorie (erg algemeen), wat/hoe je kunt oefenen (perspectief bieden), een verhaaltje over Dennis (herkenning/identificatie), vragen over herkenning en opdrachten (herkenning/gerichte oefensituaties). 

In eenvoudige taal, gericht op kinderen, komt een moeilijke problematiek voorbij. Natuurlijk is het van belang dat ouders of opvoeders dit proces volgen en ondersteunen. Hoe dit het beste kan, wordt precies beschreven bij de richtlijnen, die net als de geraadpleegde bronnen en aanbevolen literatuur achterin te vinden zijn. 

Eenvoudige computertekeningen (zwarte lijnen) verduidelijken en ondersteunen de tekst. De auteur is zelf werkzaam als groepswerker en schreef dit voorlichtingsboek ter afronding van haar studie SPH. Eenvoudige uitgave, geen echt nieuwe gezichtspunten; als werkboek voor kinderen van ca. 8 t/m 12 jaar vrij uniek. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in Bol.com