maandag 3 oktober 2011

ADHD en slaapproblemen

Door: Suzan Otten-Pablos

Iedere morgen als de wekker gaat, als ik hem al hoor, neem ik mij voor om het voortaan echt
allemaal anders te doen. `s Avonds op tijd naar bed en `s morgens vroeg weer op. Maar na een dag
hard werken heb ik ook even tijd voor mijzelf nodig. En dat even duurt altijd lang.

Omdat ik kort slaap word ik `s morgens vaak wakker met hoofdpijn. Alles gaat op de automatische
piloot, omdat het nou eenmaal moet. Dat is niet gemakkelijk met twee stuiterballen om me heen. Ik
ben niet aanspreekbaar totdat ik voldoende koffie heb gedronken en totdat mijn medicatie werkt.
Gelukkig ben ik eigen baas en kan ik mijn eigen werktijden indelen. Mijn eerste afspraak plan ik dus
meestal pas rond half tien.

Ook dochterlief kan er wat van. Als we terugkomen van vakantie ziet ze er heerlijk gezond en bruin
uit, want door de gezonde buitenlucht slaapt ze in de tent altijd als een roosje. Maar eenmaal thuis
begint het nachtelijke gespook eigenlijk weer direct en na een week ziet mevrouw er weer uit als een
wandelend lijk.

Veel mensen met ADHD hebben last van vermoeidheid. Alles kost veel moeite en energie. Dit kan
vervolgens erger worden door slaapproblemen. Bij ADHD komt dit heel vaak voor. Vaak is er sprake
van een verlate slaapfase. Bij een verlate slaapfase loopt het biologische ritme niet meer gelijk met
het dag en nachtritme van de kloktijd en ontstaat er een chronisch slaaptekort.

Mensen met ADHD en slaapproblemen gaan meestal laat naar bed en hebben vaak moeite om in te
slapen, omdat de gedachten nog even door willen denken. Dat heeft vaak helemaal niets met
piekeren te maken. De honderden gedachten en ideeën over allerlei projecten en dingen die nog
gedaan of geprobeerd moeten gaan worden houden iemand wakker en zo wordt het vanzelf weer
later en later. Roze olifantjes tellen werkt niet. De gedachten dwalen toch wel weer af.
Inslaapproblemen treden vaak al vanaf de babytijd op. Ongeveer een kwart van de baby's met
inslaapproblemen blijkt later ADHD te hebben. Ook het doorslapen kan een probleem zijn. Vaak
slapen mensen met ADHD bewegelijk en onrustig. Ook slapen zij korter dan gemiddeld. Soms worden
de slaapproblemen nog erger door het gebruik van medicatie. Vermoeidheid is het gevolg. En zo is de
cirkel rond.

Melatonine kan helpen bij slaapproblemen. Melatonine is een hormoon dat onze biologische klok
regelt. Bij mensen met ADHD verloopt de productie van melatonine anders dan bij mensen zonder
ADHD. Door melatonine toe te voegen kan de biologische klok worden beïnvloed.
Natuurlijk heeft niet iedereen even veel slaap nodig. Weinig slapen betekent niet automatisch dat
iemand een slaapprobleem heeft. Het wordt pas een probleem als je er last van krijgt.
Slaapproblemen kunnen allerlei klachten geven, zoals angst, concentratieproblemen of een
verminderde weerstand. Hierdoor kun je weer gaan piekeren, wat het slaapprobleem in stand kan
houden of erger kan maken.
http://www.adhdnetwerk.nl/ADHD.aspx?id=549&idblog=20

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in Bol.com